Werkzaamheden op maat
Is boekhouden lastig voor je onderneming? Belastingregels best ingewikkeld? Ik maak het helder!
Als ervaren administrateur en belastingconsulent heb ik vlot en goed in beeld hoe je ervoor staat. Zowel de organisatie van je administratie, de financiële gang van zaken in je onderneming, en de gevolgen ervan voor je belastingaangiften.
Boekhoudpakketten
Wil je een online boekhoudpakket gebruiken? Zorgen dat de bank wordt ingelezen? Voor diverse pakketten kun je me mee laten kijken als “accountant”. Ik kijk dan voordat je de BTW-aangifte indient of alles goed is verwerkt. In het begin zal ik vaak terugkoppeling geven over wat beter kan, na een tijdje doe je het zelf al goed. Als de administratie goed is, kun je er op bouwen. Je weet hoe je draait, welke klanten nog moeten betalen en hoeveel BTW je na een kwartaal moet betalen. Een goede administratie scheelt mij werk bij het opstellen van de aangifte inkomstenbelasting.
Ik heb een aantal handige pakketten waar ik vaak mee werk. Als je een kleine administratie hebt, kan je mijn spreadsheet gebruiken. Er zijn helaas ook erg onhandige boekhoudpakketten op de markt, zoals E-boekhouden. Als je daarmee wilt werken, prima, maar dan moet je niet bij mij zijn.
Aangifte
De aangifte inkomstenbelasting is voor veel ondernemers erg lastig. De Belastingdienst vraagt véél! Er zijn allerlei regels en ze veranderen elk jaar. Ik ken die regels en draai mijn hand niet om voor zo’n aangifte. Bij de BTW-aangifte over het derde kwartaal (oktober) ga ik bij al mijn klanten na of ze over dat jaar veel belasting moeten bijbetalen. Dan weet je tijdig waar je aan toe bent: hoeveel geld moet je opzij zetten voor de inkomstenbelasting?
Als VOF of ZZP-er ben je niet verplicht om een jaarrekening op te stellen. Natuurlijk zijn een balans en een verlies- en winstrekening nodig, maar het hoeft geen gelikt boekje te zijn. Veel administratiekantoren stellen standaard een jaarrekening op naast de aangifte inkomstenbelasting en sturen je daar vervolgens de rekening voor. Dat doe ik dus niet. Alleen als je graag een jaarrekening wilt hebben, dan maak ik er een voor je. Soms is het handig als je een hypotheek wilt hebben: dan kan een mooi boekje overtuigender zijn.
Voor Verenigingen en Stichtingen maak ik de jaarrekening echt op maat, toegesneden op de rechtspersoon.
Advies
Wat gebeurt er met onze financiële positie als mijn partner minder gaat werken? En met de toeslagen? Als ik in loondienst zou gaan, wat houd ik dan over bij hetzelfde uurtarief? Als ik doorga zoals nu, hoe sta ik er dan voor als ik met pensioen ga? Zal ik een fiscale oudedagsreserve op gaan bouwen of zal ik aflossen op de hypotheek? Het zijn allemaal vragen waar je met me over kunt sparren. Ik ken je situatie en ik zorg dat je zelf gaat zien hoe dingen in jouw situatie uit kunnen pakken. Als er uitgebreid gerekend moet worden aan je pensioen, verwijs ik je natuurlijk door naar mensen die daarvoor zijn opgeleid.